Møde- & konferencelokaler
I et møde- eller konferencelokale er der ofte behov for AV-løsninger med flere funktioner. Derfor vil der være en række overvejelser og behov, der skal kortlægges. Skal det være en ren præsentationsløsning, skal det være muligt at afholde videomøder, skal der være en interaktiv skærm eller projektor til brainstorms eller lignende?
Videomøder
Skal det være muligt at afholde videomøder i lokalet, eller skal der kunne streames til og fra lokalet, skal du især have fokus på lyden – både højttalere og mikrofoner. Den gode lyd sørger for, at mødet glider, som det skal, og at deltagerne kan forstå, hvad bliver sagt. Der skal også tages stilling til kamera, hvor der evt. kan være ønske om automatikløsninger, fx speakertracking, så kameraet følger eller zoomer ind på personen, der taler. Der findes løsninger med ”all-in-one”, som kaldes videosoundbar. Her er højttalere, mikrofon og kamera bygget sammen i et stykke hardware. Har jeres organisation en fortrukken platform, såsom Microsoft Teams eksempelvis? Dette bør også indgå i overvejelserne; man kan med stor fordel benytte Teams-certificeret produkter, men det vigtigste er, at løsningen som minimum er kompatibel med den foretrukne platform.
Interaktivitet til brainstorms
Touchskærme og interaktive projektorer eller digitale whiteboard løsninger, er specielt gode til brainstorms, eller hvis du ønsker annoterer oven på digitale billedfiler. Ofte kan man bruge dem flere ad gangen, så gruppearbejde er bestemt også en mulighed.
Referencer
Se eksempler på løsninger til møde- og konferencelokaler her: