Lyd
Den gode lyd har betydning på mange områder, og den bliver som regel først bemærket, når den ikke er i tilstrækkelig god kvalitet. Den kan være afgørende for udbyttet af et møde, for førstehåndsindtrykket af virksomheden, for butikkens meromsætning – endda for selve helhedsoplevelsen. Bliver den rette musik spillet i de rette omgivelser og med den rette lydstyrke, kan den skærpe koncentrationen, få kunder til at blive længere og købe mere, samt få fans til at komme igen og igen. Musikken kan bruges til at segmentere, så du lokker det rette segment ind og holder de andre ude. Musik og lyd kan skabe en stemning, sætte følelser i gang, og endda som sagt medvirke til at omsætningen eller indsatsen øges – hvis altså kvaliteten er god nok.
I mødelokalet
Alle aspekter af et møde har en effekt på deltagerne, lige fra hvor man sidder, rumklangen, lyden, lyset i lokalet m.v. Dette er især relevant i sanserige miljøer, som stimulerer deltagernes hjerne og opfordrer til indlæring og opmærksomhed. I møder, hvor lyd understøtter det visuelle, skabes en større forståelse, og deltagerne har tendens til at engagere sig mere.
I et stort lokale, hvor det er essentielt at blive hørt klart og tydeligt i alle hjørner, har du brug for et lydsystem med høj kvalitetslyd. En investering i den rigtige lydteknologi giver dig mulighed for at maksimere rummets funktion, og samtidig sikrer du en god kommunikation mellem taler(e) og deltagere. I konference- og mødelokaler er klar lyd en direkte katalysator til gode møder og præsentationer. Lokalet i sig selv kan tage sig smukt ud, men den rigtige lyd- og kommunikationsløsning er en vigtigere faktor i forhold til succesfulde events og aktiviteter.
Med et professionelt lydsystem er chancerne for inden- og udendørs distraktioner minimeret. Mange medarbejdere samarbejder over længere distancer og ikke kun på selve arbejdspladsen. En del virksomheder samarbejder ligeledes med forskellige klienter, måske endda på globalt plan – og her kan behovet for en collaboration og videokonference-løsning opstå. I forhold til at arbejde med videokonference er det vigtigt at have god lyd på alle de involverede lokationer. Hvis det ikke er tilfældet, opnår virksomheden ikke den værdi, som en optimal videokonferenceløsning ellers ville give. Det gælder både mikrofoner og højttalere. Hvis du ikke kan forstå, hvad der bliver sagt, eller sidder tilbage med et ”tungt hoved” efter intens koncentration til ethvert møde, mister videokonferencen sin funktion og derved sin værdi.
Dækning, styrke og tonebalance
Hvis du skal lave et godt taleanlæg, er det vigtigste, at lyddækningen er jævnt fordelt over hele området. Højttalerne må ikke overlappe hinanden. Hvis højttalerne bliver placeret for tæt på hinanden, vil det skabe et ekko, og hvis de er for langt fra hinanden, vil der være huller, hvor lyden enten er for lav eller slet ikke kan høres.
Lydstyrken skal matche behovet over hele det dækkede område – hvis det er for højt, mister folk koncentrationen, og hvis det er for lavt, kan de ikke modtage informationen.
Tonebalancen skal være i orden. Det vil sige, at du skal høre lige meget bas, diskant og mellemtone, så din stemme bliver reproduceret naturligt, og så man hører, hvem der taler. Hvis lyden er dårlig, bider du mærke i det, men hvis den er god, fokuserer du på den information, der bliver afgivet.
Det skal også tages ind i overvejelserne om hvorvidt folk sidder ned, står op eller gør begge dele. Hvis folk sidder ned, kan du have en større spredning på højttalerne, men hvis de står op, kommer folks ører tættere på højttalerne, og lydspredningen fra højttalerne vil derfor opfattes anderledes.
For at opnå en god lyd, skal et lydanlæg dimensioneres korrekt til opgaven, så der er optimal taleforståelighed og korrekt lyddækning i hele lokalet. Her er det vigtigt, at man anvender lydeksperter til at beregne de forskellige faktorer, der påvirker slutresultatet.