Det vellykket videomøde
Hos AVC er vi eksperter i videomøder, og det udstyr der skal bruges til. Vi har derfor samlede en række gode råd til afholdelse af videomøder, samt nogle Tips & Tricks til hjemmekontoret som vi gerne vil dele med jer.
Gode råd til afholdelse af videomøder
- Priotér planlægning, det er meget vigtig
- Fremsend agenda før mødet, så folk har mulighed for at forberede sig og er bekendt med dagsorden.
- Vælg en mødeleder.
- Mute mikrofoner hos deltagere der blot skal lytte.
- Brug evt ”raise hand” funktion så mødeleder kan vælge næste taler.
- Anvend chatfunktion hvis det skal være muligt, at stille spørgsmål fra en større gruppe.
- Deltagere fra PC eller mobile devices bør anvende et godt headset.
- Del relevante skærmbilleder når de er aktuelle og fjern dem når de ikke er.
- Indstil kamera og eventuelle presets inden mødestart.
- Vær klar 2 minutter før mødestart (Mødeleder 5 min før opstart)
- Husk at holde øje med ”lobby” så folk lukkes hurtigt ind når mødet går i gang – og tjek lobbyen de første minutter af mødet for evt. forsinkede deltagere.
- Vælg en person til at tage referat og udsend dette referat efter mødet.
- Hold nødvendige pauser undervejs og overhold tidsplanen.
- Afslut mødet når det er slut, også selvom man er foran tidsplanen. (Der ligger helt sikkert opgaver og venter)
Tips & Tricks til hjemmekontoret
Lys/belysning
- Sørg for at du ikke sidder i modlys op mod et vindue
- Anvend en lampe der kan belyse dit ansigt – gerne indirekte lys.
Kamera
- Kamera bør placeres over skærm – gerne i øjenhøjde.
- Du ønsker ikke at blive fotograferet nedefra. Det er knap så flatterende at kigge folk direkte op i næsen.
- Kamera skal placeres på en stabil flade – du skal ikke sidde med en bærbar på skødet, så billedet hopper med dine bevægelser.
Mikrofon
- Brug meget gerne et headset => bedre lyd til dig og de andre deltagere, alternativt en ekstern mikrofon, men drop den indbyggede mikrofon i din PC. Mute din mikrofon når du ikke skal tale – HUSK DET.
Højttaler
- Et headset => bedre lyd til dig og ikke til resten af huset og derved kan ekko også minimeres.
Påklædning
- Forestil dig du skulle sidde i samme mødelokale som de andre deltagere.
Baggrund
- Ryd op og sørg for en rolig baggrund. (Du har nu gæster på besøg) Alternativt kan du i flere programmer vælge en virtuel baggrund.
Fokus på møde
- Lad være med at tjekke mails, sende SMS’er, tænde og slukke kamera – forstil dig at du er i samme mødelokale som de andre deltagere.
Præsentation/Skærmdeling
- Vis relevante ting på skærmen i forhold til hvad der tales om – og fjern det igen når det ikke er aktuelt. Vær opmærksom på at skærmdeling jo ofte betyder, at deltagere ikke længere kan se de andre, andet end i ganske små billeder.
Se vores kampagne til dig der arbejder hjemme her.
Download Det vellykkede videomøde eller Tips & Tricks til hjemmekontoret som PDF her.